21 November 2008


Ibland kan man fundera på varför man vill bli det man vill bli. Min mor kan ibland fråga varför jag inte vill satsa på vad hon beskriver som "något mer seriöst".
Jag är tvärsäker. Ibland.

Snittlönen för en fotograf som har varit yrkesverksam i 7 år är 23.659 kr. Medelåldern är 31 år. Utbildningen varierar från 1 år - till, ja.. låt oss säga 4-5. Eller ingen alls.

En ekonom då? Med en snittlön på 26.875 kr, efter 8 års erfarenhet där medelåldern ligger på 38 år - efter en gymnasieutbildning, & säkert lite högskolestudier på åtminstone 2 år. Medelåldern på 38 år.

Lärare skulle vara roligt:
- snittlön 27.705 kr
- Medelålder 41 år
- erfarenhet 14 (!!) år. Detta betyder alltså att man bör ha jobbat i 14 år för att ha den lönen, om man inte har blivit head-huntad av någon toppskola.


Fotograf är inget glamouryrke där man tjänar massvis med pengar. Men, skulle jag vilja bli ekonom eller lärare (som jag nu nämnt som exempel) - skulle jag tjäna ungefär samma pengar alltså. Frågan är - återigen - vad VILL jag bli? Inte fan är det ekonom eller lärare i alla fall. Och egentligen spelar inte pengar någon roll så länge man gör det man vill göra. Detta var bara ett exempel - och en liten käftsmäll till alla skallar som ifrågasätter mina val. ;)


Rolig intervju;
http://www.pastan.nu/konsert/petter-svarar-1.58003

Bra musik;
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=302442737

/ Massförstörelsevapen.