22 August 2011

Pride - på mitt sätt














Då var årets Pride över - för ett par veckor sedan förvisso. Jag vet inte var jag ska börja rikta min kritik; mot styrelsen? Årets tema var öppenhet. Någonting som innebar en fin möjlighet för HBTQ-arna att visa upp sig mitt i centrala Stockholm - men även en möjlighet för heterosarna att gå till Kungsträdgården för att titta på just "såna där". Apor i bur, någon?

Öppenhet i all ära men vad hände med den fristad som de flesta av Pridebesökarna har sett fram emot just den här veckan på året. En fristad som var berövad i år. Att temat var öppenhet i år betyder således att festivalen tidigare har varit tillstängd. Eller? Inte alls - tidigare har det kostat men festivalen har varit öppen för vilka? Jo, allihopa som sympatiserar med HBTQ-arna.

Den som tidigare har tänkt på Tantoåren som en slags marginalisering där HBTQ-folket har förkastats till periferin får nu tänka om. Kritiken bland oss är stenhård. Pride tillhör oss...

/En bitter till, tack.